Interessante links

ENtRANCE: maatschappelijk gebaseerd onderzoek vindt ingang in curricula

Van 2018 tot 2020 coördineert VUB-WTNSCHP het Erasmus+ project ENtRANCE: ENgaged ReseArch coNnecting Community with higher Education. Samen met 4 andere Europese hogeronderwijsinstellingen uit Portugal (Instituto Universitário da Maia), Finland (Lahti University of Applied Sciences), Nederland (Wageningen University) en Litouwen (Vilnius College of Technologies and Design) willen ze de sociale verantwoordelijkheid van studenten en docenten verhogen via maatschappelijk gebaseerd onderzoek i.s.m. non-profitorganisaties.

ENtRANCE stelt een flexibele, multidisciplinaire benadering voor die studenten en docenten betrekt in onderzoeksprojecten met non-profitorganisaties, bijvoorbeeld via Wetenschapswinkels. Zo zal het project een training ontwikkelen voor docenten en zullen er pilootprojecten lopen in elk land die studenten, docenten/onderzoekers en organisaties laat samenwerken in multidisciplinaire teams om zo onderzoeksvragen te beantwoorden van organisaties. Het project begint met een grootschalige behoefteanalyse bij organisaties en een impactstudie van Wetenschapswinkelonderzoek, wat de basis zal vormen voor de rest van het project. ENtRANCE is gecofinancierd door het Erasmus+ programma van de Europese Unie. Meer informatie vind je op www.entrance-project.eu.

EnRRICH: Responsible Research & Innovation (RRI) in hogeronderwijscurricula

EnRRICH staat voor voor “Enhancing Responsible Research and Innovation through Curricula in Higher Education”. Van juli 2015 tot maart 2018 heeft het project maatschappijgebaseerd onderzoek verankerd in curricula van het hoger onderwijs en zo maatschappelijk verantwoord onderzoek en innovatie, kortweg RRI, ingeburgerd bij studenten, docenten en onderzoekers aan Europese hogescholen en universiteiten. Het Expertisecentrum Wetenschapscommunicatie Brussel coördineerde dit project met dertien Europese partners (11 hogeronderwijsinstellingen, een vzw en een onderzoeksinstelling) dat gesubsidieerd werd door de Europese Commissie in het Science With And For Society-programma van Horizon2020. Meer informatie vind je op www.enrrich.eu.

Een mooi voorbeeld van RRI in curricula is de Brusselse Wetenschapswinkel, die onderzoeksvragen van non-profitorganisaties linkt met eindwerken van studenten. Op deze manier leren studenten niet enkel het werkveld en de daarbijhorende problemen kennen, maar komen ze ook in aanraking met maatschappelijk verantwoord wetenschappelijk onderzoek. Want de studenten van vandaag, zijn de onderzoekers van morgen! Heb je interesse in de Brusselse Wetenschapswinkel? Meer info vind je op www.vub.be/wetenschapswinkel of www.wetenschapswinkel.be.

Literatuur

Hieronder vind je een greep uit de CSL-literatuur, maar we bieden veel meer aan op onze Canvas-UNIVER.CITY-Leeromgeving. VUB-docenten, onderwijsassistenten en opleidingsverantwoordelijken met interesse in Service Learning kunnen contact opnemen en eventueel toegang krijgen tot Canvas.

Downloadbare artikels

Baccarna, B. ea (2016). Governing Quintuple Helix Innovation: Urban Living Labs and Socio-Ecological Entrepreneurship. Technology Innovation Management Review March – Volume 6, Issue 3

Biberhofer, P., Rammel, C. (2017). Transdisciplinary learning and teaching as answers to urban sustainability challenges. International Journal of Sustainability in Higher Education 18 (1), 63-83.

Biggs, J. and Tang, C. (2009). Teaching for Quality Learning at University: What the Student Does. 3rd edition.
Berkshire, England: Society for Research into Higher Education & Open University Press. (Links to an external site.)

Chupp, M.G., Joseph, M.L. (2010).Getting the Most Out of Service Learning: Maximizing Student, University and Community Impact. Journal of Community Practice, 18:190–212, 2010

Clayton, P.H. ea (2010). Differentiating and Assessing Relationships in Service-Learning and Civic Engagement: Exploitative, Transactional, or Transformational. Michigan Journal of Community Service Learning, 16 (2), 5-22.

Dolgon, C.W., Mitchell, T.D., Eatman, T.K. eds  (2017). The Cambridge Handbook of Service Learning and Community Engagement. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Dunn, L. (2002). Selecting methods of assessment Learning and Teaching Briefing Papers Series,
Oxford Centre for Staff and Learning Development OCSLD (Links to an external site.)

Furco, A. (1996). ServiceLearning: A Balanced Approach to Experiential EducationExpanding Boundaries: Service and Learning. Washington DC: Corporation for National Service, 2‐6.

Gallini, S.M., & Moely, B.E. (2003). Service-learning and engagement, academic challenge, and retention. Michigan Journal of Community Service Learning, 10(1), 5-14.

Grant, H., & Dweck, C. S. (2003). Clarifying achieving goals and their their impact. Journal of Personality and Social Psychology. Vol. 85, No. 3, 541–553

Hartman, E. (2013). No values, no democracy: The essential partisanship of a civic engagement movementMichigan Journal of Community Service Learning, 19(2), 58-71 

Howe, C.W, Coleman, K. Hamshaw, K., Westdijk, K. (2014). Student Development and Service-Learning: A Three-Phased Model for Course Design. International Journal of Research on Service-Learning and Community Engagement. 2 (1), 44-62

Jacoby, B. (2015). ServiceLearning Essentials : Questions, Answers, and Lessons Learned. San Francisco, CA: Jossey-Bass.  (chapt 1chapt 2 (Links to an external site.) – chapt 3 (Links to an external site.) – chapt 4 – chapt 6 – chapt 8)

Lin, P.L. (2011). Service-learning in Higher Education: National and International Connections, Indiana: University of Indianapolis Press

Mariën, I & Baelden, D. (2015). 8 Profielen van Digitale Ongelijkheden. Idealic.be

Mariken (G.M.F.) Elsen, M. ea (2009). How to Strengthen the Connection between Research and Teaching in Undergraduate University Education. Higher Education Quarterly. Volume 63, No. 1, pp 64–85)

Mitchell, T.D. (2008). Traditional vs. Critical Service-Learning: Engaging the Literature to Differentiate Two Models. Michigan Journal of Community Service Learning, pp.50-65.

Morton, K. (1995). The irony of service: Charity, Project and Social Change in Service-Learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 2, 19-32.

Morton, K.,  Bergbauer, S. (2015). A Case for Community: Starting with Relationships and
Prioritizing Community as Method in Service-Learning. Michigan Journal of Community Service Learning, pp.18-31.

Nieuwenhuis, M. (2010). The Art of Management. Marcel Nieuwenhuis. Retrieved from http://www.the-art.nl/ (Links to an external site.)

Rich, B. (2003). Ethical Issues and Questions for Service-Learning Faculty and Administrators in Urban Universities. Metropolitan Universities journal. Vol 14 No 3 , pp 111-121

Sandy, M., Holland, B.A. (2006). Different Worlds and Common Ground: Community Partner Perspectives on Campus-Community PartnershipsMichigan Journal of Community Service Learning. 13 (1): 30–43.

Saltmarsh, J. (1996). Education for critical Citizenship: John Dewey’s Contribution to the Pedagogy of Community Service Learning. Michigan Journal of Community Service Learning, vol. 3, 13-21.

Schaffer, S.P. ea (2008). A framework for Cross-Disciplinary Team Learning and Performance. Performance Improvement Quarterly, 21(3), pp. 7-21 

Seider, S.C., Gillmor, S. & Rabinowicz, S. (2012). The Impact of Community Service Learning Upon the Expected Political Voice of Participating College Students. Journal of Adolescent Research, 27(1), 44-77

Simonet, D. (2008). Service-learning and academic success: The links to retention research. Minnesota Campus Compact

Simons, L. & Cleary, B. (2006). The Influence of Service Learning on Students‘ Personal and Social DevelopmentCollege Teaching 54:4, pp. 307-319

Smith, E. (2011). Teaching critical reflection. Teaching in Higher Education Volume 16, Issue 2 

Keely Jones Stater, KJ & Fotheringham, E. (2009). Mechanisms for Institutionalizing ServiceLearning and Community Partner Outcomes. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, Volume 13, Number 2, p. 7 (Links to an external site.)

Tassone, V.C ea (2017). (Re-)designing higher education curricula in times of systemic dysfunction: a responsible research and innovation perspective. High Educ (2018) 76:337–352.

Van Den Akker, J. ea eds. (2003). Curriculum Landscapes and Trends. Springer.

Vernon, A., Ward, K. (1999). Campus and Community Partnerships: Assessing Impacts and Strengthening ConnectionsMichigan Journal of Community Service Learning. 6 (1).

Villegas, AM & Tamara, L. (2007). The Culturally Responsive Teacher. Educational leadership: journal of the Department of Supervision and Curriculum Development, N.E.A 64(6):28-33

Vogelgesang, L.J. & Astin, A.W. (2000). Comparing the effects of community service and  service-learning. Michigan Journal of Community Service Learning, v7 p25-34

Waldner, L.S. ea (2012). E-Service-Learning: The Evolution of Service-Learning to Engage a Growing Online Student Population.  Journal of Higher Education Outreach and Engagement, Volume 16, Number 2, p. 123

Wickson, F. & Carew, A.L. (2014). Quality criteria and indicators for responsible research and innovation: Learning from transdisciplinarity, Journal of Responsible Innovation

TOOLKITS & CONCRETE INSTRUMENTEN

 (Links to an external site.)

University SDG Guide (SDSN) (Links to an external site.)

 (Links to an external site.)

Praktijkgids Blended Leren (VUB)

mupi_partnership_planning_cards_updated (NCCPE)

mupi_purposeful_partnerships_cards (NCCPE)

MSP_reflection_methods (WUR)

DEAL_reflection_method

PERARES project evaluation checklists (Living Knowledge) (Links to an external site.)

EnRRICH-tool for educators (Living Knowledge) (Links to an external site.)

Service-Learning Teacher Training Manual (University of Nebraska Omaha) (Links to an external site.)

Toolkit for Preparing Students for Service-Learning (Carolina Centre for Public Service) (Links to an external site.)

Community Engagement Workbook (RRI-toolkit) (Links to an external site.)

Self-Assessment rubric for the institutionalization of Service-Learning in Higher education (Brown University) (Links to an external site.)

Impact Wizard (Sociale Innovatie Fabriek) (Links to an external site.)

EDGE-tool (NCCPE) (Links to an external site.)

BOEKEN IN DE CENTRALE VUB BIBLIOTHEEK

Bringle, R.G., Phillips, M.A., Hudson, M. (2004). The measure of service learning: research scales to assess student experiencesWashington (D.C.) : American Psychological Associationte verkrijgen in VUB bibliotheek

Cress, C. M., Collier, P. & Reitenauer, V. (2005). Learning through serving: A student guidebook for service-learning across the disciplines. Virginia: Stylus Publishing.

Dolgon,  C., Mitchell, T.D., Eatman, T.K. (2017). The Cambridge handbook of service learning and community engagement. Cambridge: Cambridge University Press. te verkrijgen als e-boek in VUB bibliotheek

Wilczenski, F.L.,  Coomey, S.M. (2007). A Practical Guide to Service Learning : Strategies for Positive Development in SchoolsBoston, MA: Springer Science+Business Media. te verkrijgen als e-boek in VUB bibliotheek

Stevens, C.A. (2008). Service learning for health, physical education and recreation: a step-by-step guide.  Leeds: Human Kinetics. te verkrijgen in VUB bibliotheek

Europe Engage – Developing a Culture of Civic Engagement through Service-Learning within Higher Education in Europe:  (Links to an external site.)informatie over en inspirerende praktijkvoorbeelden van Service-Learning samengebracht in een online platform: https://europeengage.org/ (Links to an external site.). Je vindt hier ook een Service-Learning MOOC.

CSL-website UGent (Links to an external site.)

https://www.ugent.be/nl/univgent/waarvoor-staat-ugent/diversiteit-en-gender/community-service-learning (Links to an external site.)

 

CSL-website KULeuven (Links to an external site.)

https://www.kuleuven.be/onderwijs/sl/ (Links to an external site.)

Het service-learning-team van de KUL maakte een handig overzicht van online informatie en hulpbronnen in verband met Community Service. Je vindt het hier:  https://www.kuleuven.be/onderwijs/sl/documentatie

Websites

Het service-learning-team van de KUL maakte een handig overzicht van online informatie en hulpbronnen in verband met Community Service. Je vindt het hier:  https://www.kuleuven.be/onderwijs/sl/documentatie

CSL-website UGent

https://www.ugent.be/nl/univgent/waarvoor-staat-ugent/diversiteit-en-gender/community-service-learning

CSL-website KULeuven

https://www.kuleuven.be/onderwijs/sl/

Dit overzicht wordt verder aangevuld.