Wil je meteen aan de slag? Vraag je je af hoe je een Service Learning vak ontwerpt en plant? Tijdens onze UNIVER.CITY-inspiratiesessies verkennen we elk van die stappen in meer detail. Bovendien bieden we rond elk van deze fasen ‘ondersteuning-op-maat’ aan alle leden van de UNIVER.CITY-leergemeenschap. 

Naast vele good practices vind je online ook heel wat tools die hierbij als leidraad kunnen dienen. Enkele voorbeelden uit Vlaanderen en de rest van de wereld.

Het CSL-team van de UGent werkte een stappenplan uit waarmee je in vijf stappen een Service Learning-vak ontwerpt:
http://www.ugent.be/nl/univgent/waarvoor-staat-ugent/strategisch-plan/community-service-learning/csl-tool/csl_in_vijf_stappen/naar-csl-in-vijf-stappen.htm 

Op de CSL-webplek van de KUL worden 8 stappen beschreven voor het ontwerpen en implementeren van een Service Learning vak:
https://www.kuleuven.be/onderwijs/sl/implementatie/ontwerp-en-planning-van-een-service-learning-vak 

Michigan State University werkte een uitgebreidere Service Learning Toolkit uit:
http://www.servicelearning.msu.edu/upload/Service-Learning-Toolkit.pdf

Ook de Toolkit van California State University reikt relevante achtergrondinformatie en bouwstenen aan met betrekking tot Service Learning: http://www.usf.edu/engagement/documents/resourceguideforfacultyrev-11-05-10.pdf

De Toolbox van Living Knowledge reikt achtergrondinformatie en concrete instrumenten aan voor het inbedden van Service Learning en andere vormen van maatschappelijke partnerschappen in curricula: http://www.livingknowledge.org/resources/toolbox/#c999

Hieronder een schematisch overzicht van de Service Learning cyclus. Bij het ontwerp van een Service Learning-vak dienen zowel de fase voor, tijdens als na de Communty Service zorgvuldig te worden doordacht en voorbereid.

Binnenkort volgt hier meer info over de ontwerpprincipes van een Service Learning-vak.