Op dinsdag 1 oktober kwamen de deelnemers aan het tweede UNIVER.CITY-piloottraject samen voor een eerste inspiratiesessie. Aan de hand van een aantal inzichtelijke presentaties en interactieve oefeningen gingen we dieper in op de volgende topics:
Defining CERL
Na een introductie over de geschiedenis van Community Engaged Research and Learning stonden we stil bij de betekenis die we geven aan concepten als “community” en “engagement”. Door middel van rich pictures konden de in twee groepen verdeelde deelnemers dat aan elkaar duidelijk maken.


Als tweede topic reflecteerden we over de impact die de docenten met hun vak wilden bereiken met betrekking tot de studenten, de universiteit en de gemeenschap. Met een 3D-oefening in de ruimte brachten we de figuur uit de powerpointpresentatie tot leven.

Daarna werd de VUB-eigen invulling van Community Based Research and Learning toegelicht, waarover je ook meer kunt lezen op deze website.
Designing a CERL strategy
In het tweede luik van de sessie gingen we samenzitten om aan de hand van de Sustainable Development Goals de verschillende aspecten te bespreken die komen kijken bij het ontwerpen van een CERL-vak. Op die manier konden we onze aanpak en insteek verduidelijken, maar ook onze vragen en zorgen naar voor brengen.


Kwamen aan bod: de key issues, de betrokken stakeholders, de gewenste uitkomst of impact, de evaluatiestrategie(ën), de leerstrategie(ën) en de contextuele factoren. Op basis daarvan definieerden we onze amibities om ons vak vorm te geven en/of aan te passen.
Tenslotte kregen de deelnemers huiswerk mee naar huis: een bijdrage leveren tot de CHATTERBOX!
We ontmoeten elkaar voor een tweede inspiratiesessie op 28 november. Graag tot dan!
English
On Tuesday, October 1, the participants in the second UNIVER.CITY pilot project met for a first inspiration session. Based on and working with a number of insightful presentations and interactive exercises, we developed a definition for “CERL” and took a look at all the aspects involved in designing a CERL course.